Mother-Death. On the Action of Images Emerging out of Iconic Mater-iality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53870/metanoia20251440

Keywords:

Matter, Image, Iconic action, Mother, Death

Abstract

This essay explores a renewed way of thinking about/with images. Drawing on contemporary philosophy of the image and the material turn, I seek to problematize the action of images from within their own materiality. In a first movement, I trace the latent mater within iconic materiality by engaging in an etymological and historical archaeology of the concept of “matter.” This excavation aims to recover the density of iconic matter by undoing both humanist stereotypes and subjectivizing fictions, in order to articulate a rhetorical framework for the materiality of images—one whose axis is action. In a second movement, I examine the ancient anthropological bond between images and death—more precisely, the dead—as a paradigmatic threshold through which to interrogate the social sensorium that emerges in iconic experience, and that is reproduced in the “specter”, the “ghost”, or the “medium”, enacting, once again, a denial of the living matter of images and of their action. In this context, the conceptual assemblage Mother-Death is proposed as a philosophical artifact capable of rethinking the non-human material vitalism at the core of the iconic, and of enabling new, socially grounded ways of relating to images—visually and affectively.

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Author Biography

María Eugenia Celli, Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras.

Licenciada en Teología por la Universidad Católica Argentina con la tesis “Juan Luis Segundo: la carne de una teología rioplatense y latinoamericana. Lectura y análisis de cuatro ejes temáticos de su pensamiento teológico” (2009) y Profesora de Enseñanza Media y Superior de Filosofía por la Universidad de Buenos Aires (2019). Cuenta con un “Diplomado Superior en educación, imágenes y medios” de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (2021) y una “Diplomatura en raza, género e injusticia” de la Universidad Nacional de San Martín (2021). Es docente del Ciclo Básico Común de la Universidad de Buenos Aires y del Seminario “Filosofía para Teólogos” del Profesorado de Educación Superior en Ciencias Sagradas Don Bosco. Ha participado como investigadora en formación en proyectos dependientes de la Universidad del Salvador, de la Universidad de Buenos Aires, y del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (PICT, UBACyT y PRIG). Ha co-coordinado el espacio de “Filosofía y Territorio” y dirigido Cursos de la Secretaría de Extensión Universitaria y Bienestar Estudiantil de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. También ha creado y coordinado el "Observatorio filosófico de imágenes" dependiente de la SEUBE-FFYL (2021-2023). Ha participado de congresos, simposios, jornadas y reuniones académicas en el ámbito disciplinar de la filosofía y de la teología. Entre sus publicaciones más recientes se encuentra el capítulo: “Paul Ricœur, teólogo artesanal del Amor y la Justicia. Tres aperturas críticas” en Gabriel, S.; Lythgoe, E.; Diez-Fisher, F. (eds.), Paul Ricoeur: junto, más allá y por debajo de su obra, 57-66. Es autora de los artículos: Dios en la propuesta de Jean-Luc Marion: del giro teológico al giro levinasiano. Anales De Teología, 24(2), 185–193; La Virgen Cabeza como máquina visual argentina. Un análisis filosófico de las imágenes fabricadas por la literatura. Trazos. Revista De Estudiantes De Filosofía, 2(6), 64-82. Sus campos de interés cruzan y mixturan la filosofía, la teología y el cristianismo en la deriva de la imagen y de las visualidades contemporáneas.

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Published

2025-12-05

How to Cite

Celli, M. E. (2025). Mother-Death. On the Action of Images Emerging out of Iconic Mater-iality. Metanoia: Revista académica De La Escuela Profesional De Filosofía De La Universidad Antonio Ruiz De Montoya, 10(1), 99–117. https://doi.org/10.53870/metanoia20251440

Issue

Section

Ensayos