Humanity as Technical Residue: Reflections for a Post-Anthropological Anthropology
DOI:
https://doi.org/10.53870/metanoia20251419Keywords:
¨Posthumanism, Cyberanthropology, Technological acceleration, Negative anthropology, MachineAbstract
This article examines the need to rethink anthropology’s theoretical frameworks in light of contemporary technological acceleration, proposing a post-anthropological cyberanthropology that recenters technical inhumanity as its core axis. Drawing on Günther Anders’ negative anthropology, it analyzes how technology—particularly artificial intelligence and digital networks—disrupts classical notions of ánthrōpos, otherness, and ethnographic empiricism. The text critiques the instrumentalization of the technical, a legacy of Western thought, to argue that contemporary machines (from algorithms to brain-computer interfaces) are no longer external prostheses but constitutive of a new posthuman sensibility. The conclusion calls for a "negation" of the human—understood as a technical accident—and for the co-creation of futures grounded in a post-anthropological ethics, aiming to move beyond apocalyptic narratives.
Downloads
References
Aristóteles. (1982). Tratados de lógica (órganon). Editorial Gredos.
Anders, G. (2011). La obsolescencia del hombre. Vol.1. Pre-textos.
Anders, G. (2011). La obsolescencia del hombre. Vol.2. Pre-textos.
Anders, G. (2018). La extrañeza del ser humano frente al mundo: escritos sobre antropología filosófica (C. Dries, Ed.; con la colaboración de H. Gätjens). Verlag C. H. Bec. Fecha de la conferencia: 1930.
Avenessian & Reis. (2017). Aceleracionismo. Estrategias para una transición hacía el postcapitalismo. Caja negra.
Barad, K. (2007). Meeting the universe halfway. Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq.5
Berardi, F. (2017). Fenomenología del fin. Sensibilidad y mutación conectiva. Caja Negra Editorial.
Caramillo, T. Et.al. (2018). Median statistics estimate of the galactic rotational velocity. Astrophysics and Space Science. 363, 1-5. https://doi.org/10.1007/s10509-018-3486-8
Carmona, J. (2011). Tensiones de la etnografía virtual: teoría, metodología y ética en el estudio de la comunicación mediada por computador. Universidad de Playa Ancha.
Carrión, J. (2023). Los campos electromagnéticos. Caja negra.
Cassirer, E. (1963). Antropología filosófica. Fondo de cultura económica.
Davis, E. (2023). Tecgnosis. Mito, magia y misticismo en la era de la información. Caja Negra.
Descola, P. (2012). Más allá de la naturaleza y la cultura. Amorrortu.
Escobar, A. (2005). Bienvenidos a Cyberia. Notas para una antropología de la cibercultura. Revistas de estudios sociales no.22, diciembre de 2005, p.15-35. Colombia. https://doi.org/10.7440/res22.2005.01
Escobar, A. (2019). Pluriversos: Un diccionario del posdesarrollo. Icaria.
Ihde, D. (2002). Los cuerpos de la tecnología. Nuevas tecnologías: nuevas ideas acerca de nuestro cuerpo. University of Minnesota Press.
Ferrándiz, F. (2011). Etnografías contemporáneas. Anclajes, métodos y claves para el futuro. Anthropos.
Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Gedisa Editorial.
Gibson, W. (1984). Neuromante. Ace Books.
Guber, R. (2004). El salvaje metropolitano. Reconstrucción social en el trabajo de campo. Editorial Paidós
Haraway, D. (2016). Staying with the Trouble: Making kin in the chthulucene. Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw25q
Heidegger, M. (1971). Ser y tiempo. 2da edición. Fondo de cultura económica.
Heidegger, M. (2017). La pregunta por la técnica. Revista De Filosofía, 5(1), 55–79 pp. https://doi.org/10.5354/0718-4360.1958.45002
Hine, C. (2000). Etnografía virtual. Editorial UOC.
Hui, Y. (2022). Recursividad y contingencia. Buenos Aires: Caja Negra.
Hui, Y. (2023). De la escatología de las máquinas. https://cajanegraeditora.com.ar/chat-gpt-o-la-escatologia-de-las-maquinas/
Ingold, T. (2018). La vida de las líneas. Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Scheinsohn, V. (2013, enero 8). La antropología en crisis. Clarín. https://www.clarin.com/ideas/tim-ingold-antropologia-crisis_0_rkib57njPme.html
Kant, I. (2005). Crítica a la razón práctica. México: Fondo de cultura económica.
Kant, I. (2003). Crítica del discernimiento. Mínimo tránsito.
Kohn, E. (2013). How forest think. University of California Press. https://doi.org/10.1525/california/9780520276109.001.0001
Latour, B. (2007). Nunca fuimos modernos. Siglo XXI editores
Lévi-Strauss, C. (1964). El pensamiento salvaje. Fondo de cultura económica.
Lévi-Strauss, C. (1969). Las estructuras elementales del parentesco. Paidós.
Lévi-Strauss, C. (1987). Antropología Estructural. Barcelona: Ediciones Paidós.
Lévy, P. (1997). Cibercultura. Barcelona: Anthropos Editorial.
Lyotard, J. (1998). Lo inhumano. Charlas sobre el tiempo. Buenos aires: Ediciones manantial SRL.
Malinowski, B. (1944). Una teoría científica de la cultura. Sarpe.
Malinowski, B. (1986). Los argonautas del pacífico occidental. Barcelona: Editorial Planeta de-Agostini
Malinowski, B. (1931). La cultura. Encyclopedia of Social Sciences.
Malitson, I. H. (1965). Interspecimen comparison of the refractive index of fused silica. Journal of the optical society of america, (55), 1205-1209. https://doi.org/10.1364/JOSA.55.001205
Mayans, J. (2002). Nuevas tecnologías, viejas etnografías. Objeto y método de la etnografía del ciberespacio. Quadens de I’institut Catala d’Antropologia. Universidad de Barcelona.
Moya, I.-N. (2024). La contingencia de lo xeno. Un extraño ensayo sobre el caos y la incertidumbre. Revista Ethika+, (10), 79–98. https://doi.org/10.5354/2452-6037.2024.73941.
Onetto, B. (2011). The Anthropology of Gunters Anders in the framework of existencial dissonance. ENDOXA: Series filosóficas, n°27, pp.215-229. UNED.
Pink, S. et al. (2019). Etnorgafía digital. Principios y prácticas. Ediciones Morata.
Pivot, B. (Productor del programa). (9 de enero de 1989). La Post-modernité. [Episodio de serie de televisión] En Bountang, P. A.(Productor del capítulo), Seligmann, G. (Realizador), Apos-trophes. France Régions 3; France Télévisions.
Platón (1986). Diálogos lll. Fedon, Banquete, Fedro. Editorial Gredos.
Platón (1992). Diálogos V. Parménides, Teeteto, Sofista, Político. Editorial Gredos.
Pritchard, E. (1962). Ensayos de antropología social. México: Siglo XXI editores.
RAE. (s.f). Instrumento. En Diccionario de la lengua española.
Simondon, G. (2007). El modo de existencia de los objetos técnicos. Prometeo libros.
Stiegler, B. (1994). La técnica y el tiempo. Éditions Galilée.
Tan, C.Z. (1998). Determination of refractive index of silica glass for infrared wavelengths by IR spectroscopy. J NON-CRYST SOLIDS. (223). 158-163. https://doi.org/10.1016/S0022-3093(97)00438-9
Turing, A. M. (1948). Máquinas inteligentes. The Turing archive.
Tsing, A. (2021). La seta del fin del mundo. Capitan Swing S.L
Trombadori, D. (2010) Conversaciones con Foucault. Amorrotu editores.
Wiener, N. (1958). Cibernética y sociedad. Editorial Sudaméricana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Isaac Nehemias Moya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







