Principle of equal access to philosophical education in Platonic thought

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53870/metanoia20241358

Keywords:

platonic thought, just polis, equality, philosophica education, women philosophers

Abstract

Recent studies formalize the main problems that Platonic philosophy discerns when it sets forth the project of philosophical education for the just city that, from its fundamental bases, develops the Republic. What are the meaning and the horizon of the Platonic formative-philosophical project? For Plato, the philosophical education of the ruling class emerges as a nuclear problem for the ideal State, which governed with justice, to be viable and to survive. Along these lines, studies ask whether women have access, and in what way, to philosophical education in the Platonic project. In coherence with this critical-problematic approach, this work reflects on the principle of differentiation-specification of philosophical teaching, explains how the discourse on women arises in the Platonic formative-philosophical proposal and, finally, explains the principle of equality-equity in access to philosophical training for those naturally gifted for philosophy. I demonstrate that the critique discusses the scope of the discourse on women in Plato’s philosophical-pedagogical project.

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Author Biography

Dany Erick Cruz-Guerrero, Universidad Antonio Ruiz de Montoya

Docente del Departamento de Ciencias Humanas de la Universidad Antonio Ruiz de Montoya. Licenciado en Filosofía por la Universidad Antonio Ruiz de Montoya con una tesis sobresaliente sobre arte, religión y espiritualidad en la filosofía moderna. Cursa estudios de Maestría en Filosofía en la Escuela de Posgrado de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Estudia la influencia del pensamiento filosófico clásico occidental en la formación de la filosofía moderna. Ha publicado artículos sobre Aristóteles, Kant y Hegel en la revista Metanoia. Entre sus publicaciones más recientes destacan los ensayos titulados: “Hegel and the autonomy of modern art: secularization, technification and spirituality”, publicado en mayo de 2024 en Archives of Humanities & Social Sciences Research de Nueva Orleans, Lousiana; “Autocrítica del entendimiento científico-filosófico: autoconocimiento en Spinoza”, publicado en diciembre de 2023 en Estudios de Filosofía, revista del Instituto Riva-Agüero; “Dos interpretaciones de Hegel: el arte entre lo social y lo antropológico”, publicado en diciembre de 2023 en la revista Phainomenon de la Universidad Femenina del Sagrado Corazón-Unifé, y “The Indigenous Woman in the Therapeutic-Enlightened Project of Peru (1861-1889)”, publicado en julio de 2023 en Journal of Humanities and Social Sciences de Nueva York.  

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Published

2024-12-03

How to Cite

Cruz-Guerrero, D. E. (2024). Principle of equal access to philosophical education in Platonic thought. Metanoia: Revista académica De La Escuela Profesional De Filosofía De La Universidad Antonio Ruiz De Montoya, 9(1), 35–58. https://doi.org/10.53870/metanoia20241358

Issue

Section

Artículos