Self as absolute artwork. An approach from the critical reading of Søren Kierkegaard to the aesthetics of German romanticism in Either/Or I
DOI:
https://doi.org/10.53870/metanoia20227208Keywords:
Genius | Reunification | Work of Art | Fragmentation | ExistenceAbstract
Abstract
The writing traces how in the esthetics of the German Romanticism there happens the turn of the genius as absolute mediator, towards me absolute that understands itself as superior to the real thing. First, some key principles is reconstructed it brings over of the notion of genius and his importance for the project of reunification between man and world in the Romanticism. And secondly, it shows how, before the impossibility of the artwork and the artist's grasp the absolute, these principles are taken into existence understanding as ideal as not the absolute but a life aesthetic. The above mentioned from the making that there does Søren Kierkegaard of the romantic esthetics in the first part of Either/or.
Downloads
References
Benjamin, W. (1998). El concepto de crítica de arte en el romanticismo alemán, Barcelona: Ediciones Península.
Bowie, A. (1999). Estética y subjetividad. La filosofía alemana de Kant a Nietzsche y la teoría estética actual, Madrid: Visor.
Bürger, P. (1996). Crítica de la estética idealista, Madrid: Visor.
D`Angelo, P. (1999). La estética del romanticismo, Madrid: Visor.
De Paz, A. (2003). La revolución romántica. Poéticas, estéticas, ideologías, Madrid: Tecnos, Alianza.
Fichte, J. G. (1998). Filosofía y estética. La polémica con Friedrich Schiller, Valencia: Colección estética y crítica.
Fichte, J. G. (1997). Introducciones a la doctrina de la ciencia, Madrid: Tecnos.
Hartmann, N. (1960). La filosofía del Idealismo alemán, Buenos Aires: Sudamericana.
Hegel, G. W. F. (1980). Lecciones sobre la estética, Madrid: Akal.
Heine, H. (1987). La escuela romántica, Madrid: La fontana Mayor.
Hölderlin, F. (1990). Ensayos, Madrid: Hiperión.
Jean Paul (2005). Alba del nihilismo, Madrid: Istmo
Kant, I. (1990). Crítica del juicio, Madrid: Austral.
Kierkegaard, S. (2006). O lo uno O lo otro I, Madrid: Trotta.
Kierkegaard, S. (1997-2012). Søren Kierkegaards Skrifter, vols. 1-28, K1-K28, Editado por Niels Jørgen Cappelørn, Joakim Garff, Jette Knudsen, Johnny Kondrup y Alastair McKinnon, Copenhague: Gad Publishers.
Kierkegaard, S. (2000), Sobre el concepto de ironía, Madrid: Trotta.
Lacoue-Labarthe, P. y Nancy, J. L. (2012). El absoluto literario, Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Lessing, G. E. (1982). Escritos teológicos y filosóficos, Madrid: Editora Nacional.
Novalis (1991). Obra selecta, Medellín: Endymion.
Schelling, F. W. J. (1999). Filosofía del arte, Madrid: Tecnos.
Schelling, F. W. J. (1985). La relación del arte con la naturaleza, Madrid: Sarpe.
Schelling, F. W. J. (1998). Sistema del Idealismo trascendental, Barcelona: Anthropos.
Schiller, F. (1990). Cartas sobre la educación estética del hombre, Barcelona: Anthropos.
Schlegel, F. (1994). Poesía y filosofía, Madrid: Alianza.
Schlegel, F. (1996). Sobre el estudio de la poesía griega, Madrid: Akal.
Szondi, P. (1992). Poética y filosofía de la historia I, Madrid: Visor.
Szondi, P. (2005). Poética y filosofía de la historia II, Madrid: Machado Libros.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alejandro Peña Arroyave
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.