Self as absolute artwork. An approach from the critical reading of Søren Kierkegaard to the aesthetics of German romanticism in Either/Or I

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53870/metanoia20227208

Keywords:

Genius | Reunification | Work of Art | Fragmentation | Existence

Abstract

Abstract

The writing traces how in the esthetics of the German Romanticism there happens the turn of the genius as absolute mediator, towards me absolute that understands itself as superior to the real thing.  First, some key principles is reconstructed it brings over of the notion of genius and his importance for the project of reunification between man and world in the Romanticism. And secondly, it shows how, before the impossibility of the artwork and the artist's grasp the absolute, these principles are taken into existence understanding as ideal as not the absolute but a life aesthetic. The above mentioned from the making that there does Søren Kierkegaard of the romantic esthetics in the first part of Either/or.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alejandro Peña Arroyave, UdeA, USAL, UNLam, UNGS

Filósofo por la Universidad de Antioquia (Colombia), con una tesis sobre Søren Kierkegaard y la estética del romanticismo alemán. Doctorando en Filosofía por la Universidad del Salvador (Argentina) con una tesis sobre la dialéctica de la melancolía en Søren Kierkegaard. Actualmente se desempeña como docente en la Escuela de Filosofía, Letras y Estudios Orientales de la Universidad del Salvador, en la Universidad Nacional de La Matanza y en ADEN. Es integrante de diversos grupos de investigación. Fue Becario Doctoral CONICET. Forma parte del Comité Editorial de la revista El arco y la lira y de la revista Nuevo Pensamiento. Tiene publicaciones en revistas académicas y capítulos libros así como participación en jornadas y congresos.

References

Benjamin, W. (1998). El concepto de crítica de arte en el romanticismo alemán, Barcelona: Ediciones Península.

Bowie, A. (1999). Estética y subjetividad. La filosofía alemana de Kant a Nietzsche y la teoría estética actual, Madrid: Visor.

Bürger, P. (1996). Crítica de la estética idealista, Madrid: Visor.

D`Angelo, P. (1999). La estética del romanticismo, Madrid: Visor.

De Paz, A. (2003). La revolución romántica. Poéticas, estéticas, ideologías, Madrid: Tecnos, Alianza.

Fichte, J. G. (1998). Filosofía y estética. La polémica con Friedrich Schiller, Valencia: Colección estética y crítica.

Fichte, J. G. (1997). Introducciones a la doctrina de la ciencia, Madrid: Tecnos.

Hartmann, N. (1960). La filosofía del Idealismo alemán, Buenos Aires: Sudamericana.

Hegel, G. W. F. (1980). Lecciones sobre la estética, Madrid: Akal.

Heine, H. (1987). La escuela romántica, Madrid: La fontana Mayor.

Hölderlin, F. (1990). Ensayos, Madrid: Hiperión.

Jean Paul (2005). Alba del nihilismo, Madrid: Istmo

Kant, I. (1990). Crítica del juicio, Madrid: Austral.

Kierkegaard, S. (2006). O lo uno O lo otro I, Madrid: Trotta.

Kierkegaard, S. (1997-2012). Søren Kierkegaards Skrifter, vols. 1-28, K1-K28, Editado por Niels Jørgen Cappelørn, Joakim Garff, Jette Knudsen, Johnny Kondrup y Alastair McKinnon, Copenhague: Gad Publishers.

Kierkegaard, S. (2000), Sobre el concepto de ironía, Madrid: Trotta.

Lacoue-Labarthe, P. y Nancy, J. L. (2012). El absoluto literario, Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Lessing, G. E. (1982). Escritos teológicos y filosóficos, Madrid: Editora Nacional.

Novalis (1991). Obra selecta, Medellín: Endymion.

Schelling, F. W. J. (1999). Filosofía del arte, Madrid: Tecnos.

Schelling, F. W. J. (1985). La relación del arte con la naturaleza, Madrid: Sarpe.

Schelling, F. W. J. (1998). Sistema del Idealismo trascendental, Barcelona: Anthropos.

Schiller, F. (1990). Cartas sobre la educación estética del hombre, Barcelona: Anthropos.

Schlegel, F. (1994). Poesía y filosofía, Madrid: Alianza.

Schlegel, F. (1996). Sobre el estudio de la poesía griega, Madrid: Akal.

Szondi, P. (1992). Poética y filosofía de la historia I, Madrid: Visor.

Szondi, P. (2005). Poética y filosofía de la historia II, Madrid: Machado Libros.

Published

2022-12-19

How to Cite

Peña Arroyave, A. (2022). Self as absolute artwork. An approach from the critical reading of Søren Kierkegaard to the aesthetics of German romanticism in Either/Or I. Metanoia: Revista académica De La Escuela Profesional De Filosofía De La Universidad Antonio Ruiz De Montoya, 7(1), 25–39. https://doi.org/10.53870/metanoia20227208

Issue

Section

Artículos